Accueil Non classé Léonie Kwekam : «Le marché de Noël est né d’une idée banale»

Léonie Kwekam : «Le marché de Noël est né d’une idée banale»

25
0
937

Une boule d’énergie

Elle, c’est Léonie Kwekam. Taille moyenne et teint clair. A priori, elle donne l’impression d’être une pure petite fille candide. Même l’écho de sa voix ne ferait pas trembler une mouche. Une nature qui l’a très souvent desservie dans l’organisation du concept «le Marché de Noël» qui, est devenu depuis 6 ans, un rendez-vous annuel d’envergure dans la ville de Douala. Tout part selon la jeune femme de 43 ans,  d’un fait banal. Les décorations de sapins de noël et des crèches pendant la noël ; pour des particuliers dans le cadre de son entreprise, Decoralia. Passionnée de fleurs, rien ne prédestinait celle-ci à la logistique, la décoration et à l’art floral  pratiqués aujourd’hui. Après des études primaires et secondaires dans la capitale politique du pays au collège La Retraite et au Lycée Bilingue, elle s’envole pour Toulouse en France où elle passe son Baccalauréat. Puis s’en suit des études universitaires à Reims en Biologie et en biochimie, sanctionnées par une maitrise. Mais confie-t-elle, lors des études sur les plantes notamment le Lys, elle s’est sentie une fibre artistique qui était enfui en elle et que ses parents avaient remarqué. Car se souvient-elle, elle aime depuis l’enfance ranger la maison, les couverts à tables et l’intérieur de la maison. Mariée et mère d’enfants, Léonie est installée à Douala depuis 10 ans. Et depuis 6 ans, elle fait parler d’elle à travers «Le marché de Noël». Face aux réseaux, le fait d’être une femme, jeune et loyale…le chemin a été long. Mais tout selon elle, ne tient qu’à l’amour. Elle le confie dans cet entretien !

A.T.

 tn

D’où vous êtes venu l’idée de créer un marché de Noël dans la ville de Douala ?

Dans le cadre de nos activités à Décoralia, on nous invite tous les mois de décembre pour décorer les églises, fabriquer des crèches etc. En 2008, nous avons fait une crèche géante d’un mètre à Bonanjo. On y a fait une mini foire pour exposer nos produits (sapins, crèches, décorations). A notre grande surprise, les gens se sont montrés très intéressés. Les enfants demandaient aux cars scolaires, des arrêts pour admirer le sapin, visiter la crèche. Et même les parents de retour du boulot y faisaient un tour. On s’est dit, pourquoi ne pas faire plus grand. Donc, une crèche grandeur nature pour des personnes de plus d’un mètre 70. Nous avons pensé à un village dans lequel Jésus est né. C’est pourquoi nous l’avons baptisé Bethléem. Et c’est le point focal du marché de Noël parce que c’est par là que tout a commencé. En 2009, on se déporte à la Maison du Parti de Bonanjo en associant des entreprises de rafraichissements. Et banalement, l’architecte a fait un plan du site avec 45 stands possibles alors qu’au départ, nous voyons juste une grande crèche que les gens pouvaient visiter en sirotant un petit jus et en grignotant. Puis, nous sommes allés voir le cabinet conseil Nelson, qui a approuvé le projet. Au départ appelé «le village du Père Noël», il nous a proposés le nom «Le marché de Noël». Et nous nous sommes lancés avec l’aide de la Communauté urbaine de Douala. Et tout s’est bien passé.

Si tout se passait aussi bien pourquoi êtes-vous parti de la Maison du Parti de Bonanjo pour le Complexe Camtel à Bépanda ?

On a eu à cette première édition plus de 30 000 visiteurs. Mais les voisins se plaignaient de nuisances sonores. Du coup, la foire ne pouvait se tenir au delà de 19 heures. Et puis les entreprises ont estimé que Bonanjo qui est un centre administratif, n’était pas un lieu pour promouvoir leurs produits. Que leurs consommateurs étaient dans les quartiers. C’est comme cela qu’on se retrouve à Camtel Bépanda.

Est-ce qu’en 6 éditions, vous avez rencontré une difficulté majeure ou tout est rose pour vous jusqu’ici?

La plus grosse difficulté a été de convaincre les entreprises qu’on est sérieux. Elles veulent vous voir d’abord faire vos preuves avant de prendre le risque d’associer leur nom à votre concept. C’est normal. L’autre difficulté est qu’à Douala, les gens pensent que toutes les initiatives meurent aussitôt nées. Qu’aucun évènement ne marche. Que c’est seulement à Yaoundé que les évènements tiennent. Et quelque part, c’est vrai. Parce que quand j’étais petite, la foire de Tsinga était un rendez-vous annuel pour parents et enfants. Or à Douala, les enfants ne grandissent pas avec l’habitude d’aller visiter ou de participer à un grand rassemblement tous les ans. Et je l’ai vu. J’ai commencé avec plusieurs autres foires qui aujourd’hui n’existent plus.

On dirait à vous écouter que le bilan est très poistif…

On ne peut pas voir le gain en termes d’argent. Il y a des gains qui induisent par la suite de l’argent. Nous avons gagné en crédibilité, en notoriété et de confiance. Je crois qu’au moins pour cela, le reste va suivre. Et ce gain va au-delà de la ville de Douala et du Cameroun. Il n’y a de plus grand que de montrer aux gens qu’ils peuvent vous faire confiance et d’être fidèle à cette vision là.   

Est-ce que le fait d’être femme portant un si grand projet n’a pas quelque fois joué en votre défaveur ?

Le fait d’être femme, ma voix, il parait que je parle comme une petite fille, mon visage d’enfant…m’ont crée des barrières. En entreprise parfois, on me demandait ce que je raconte. Mais à force d’insister, ils m’ont compris. Et même, à Douala, il y a des gens qui sont reconnus comme de grands organisateurs d’évènements sans qui rien ne pouvait se faire et qui auraient la solution magique. Or nous travaillions pour ne pas gagner du coup mais sur la durée. Je ne fais partie d’aucun réseau. Je le dis à haute et intelligible voix. Je travaille. Les premières à me mettre les bâtons dans les roues étaient des femmes comme moi. Quand je suis entrée déposer mon dossier à des endroits, des gens se moquaient de moi. Quand je commençais, je suis allée dans un cabinet conseil camerounaise en évènementiel et le monsieur que j’ai rencontré m’a dit, Madame il y a des choses faites pour les femmes et d’autres pour les hommes. Je n’ai jamais oublié cela. Ça m’a boostée. Malheureusement ou heureusement, une des plus grosses entreprises avec qui il travaille a souscrit pour un stand au marché de Noël. Donc à la première édition, ce monsieur est venu me féliciter en pensant à tout ce qu’il m’avait dit.  La réussite vient aussi des frustrations et des échecs.

Est-ce que quelque fois, vous n’avez pas pensé à tout laisser tomber malgré cette force de caractère ?

L’éducation compte dans la vie. J’ai été éduquée dans un environnement de courtoise et de respect de l’aîné et d’autrui. Il faut apprendre à comprendre la personne qu’on a en face de soi pour ne pas réagir n’importe comment. Ma spiritualité n’est pas du tout négligeable. Je m’efforce au quotidien  de suivre la règle biblique de l’amour du prochain. Quand vous marchez en esprit avec l’amour du prochain, vous avez tout gagné. C’est mon secret.

Entretien avec Adeline TCHOUAKAK

Charger d'autres articles liés
Charger d'autres écrits par Ady
Charger d'autres écrits dans Non classé

25 Commentaires

  1. chase paymentech iso program

    2 février 2023 à 8 h 25 min

    The subsequent time I learn a weblog, I hope that it doesnt disappoint me as a lot as this one. I mean, I do know it was my option to learn, but I actually thought youd have something interesting to say. All I hear is a bunch of whining about something that you may repair in case you werent too busy looking for attention.

    http://likedatingen.com/2023/01/31/small-businesses-across-america-have-to-implement-their-smartphone-merchant-services-today/

  2. start your own payment processing company

    2 février 2023 à 2 h 33 min

    What i do not realize is actually how you are not really much more well-liked than you might be right now. You are very intelligent. You realize therefore considerably relating to this subject, made me personally consider it from numerous varied angles. Its like women and men aren’t fascinated unless it?s one thing to do with Lady gaga! Your own stuffs outstanding. Always maintain it up!

    https://xizi13.xyz/hoping-to-lift-your-cafe-business-figure-out-what-shipper-administrations-can-offer/

  3. Wells Fargo ISO Program

    30 janvier 2023 à 1 h 19 min

    You actually make it seem so easy together with your presentation but I to find this topic to be really something that I believe I’d never understand. It sort of feels too complex and very broad for me. I’m having a look ahead for your subsequent publish, I?ll try to get the grasp of it!

    http://um-2020.com/2023/01/27/some-things-you-should-know-before-turning-into-an-iso-real-estate-agent/

  4. Anon slot online uk

    28 janvier 2023 à 12 h 19 min

    This website is mostly a walk-by for all of the information you wanted about this and didn?t know who to ask. Glimpse here, and you?ll undoubtedly uncover it.

    https://bitcoinwisdom.com/anon-system-review/

  5. ikaria juice official website

    25 janvier 2023 à 9 h 25 min

    The things i have observed in terms of laptop memory is there are technical specs such as SDRAM, DDR and so on, that must match up the specific features of the motherboard. If the personal computer’s motherboard is fairly current while there are no operating-system issues, changing the ram literally takes under sixty minutes. It’s on the list of easiest laptop or computer upgrade methods one can envision. Thanks for giving your ideas.

    https://www.ikariajuice-usa.com/

  6. cheap flight tickets

    23 janvier 2023 à 17 h 31 min

    One thing I would like to touch upon is that fat reduction plan fast is possible by the appropriate diet and exercise. People’s size not simply affects appearance, but also the quality of life. Self-esteem, depressive disorders, health risks, plus physical capabilities are afflicted in fat gain. It is possible to just make everything right and still gain. In such a circumstance, a medical problem may be the culprit. While a lot of food rather than enough body exercise are usually guilty, common health concerns and widespread prescriptions could greatly add to size. Thanks for your post in this article.

    https://travtask.com/flights

  7. HSV treatments

    21 janvier 2023 à 4 h 05 min

    Usually I don’t learn article on blogs, but I wish to say that this write-up very pressured me to take a look at and do so! Your writing style has been amazed me. Thanks, quite great article.

    https://www.facebook.com/GeneEdenVIRNovirin

  8. dry under eye massage machine in

    20 janvier 2023 à 5 h 48 min

    Great work! This is the type of information that should be shared around the net. Shame on Google for not positioning this post higher! Come on over and visit my website . Thanks =)

    https://www.dhahealthcare.com

  9. Liebespuppen

    18 janvier 2023 à 14 h 18 min

    With almost everything which seems to be developing within this specific area, many of your perspectives are actually fairly radical. Nonetheless, I appologize, because I do not give credence to your entire idea, all be it exciting none the less. It appears to everyone that your comments are actually not totally rationalized and in simple fact you are generally your self not fully confident of the point. In any event I did enjoy reading it.

    https://www.coydoll.com/

  10. https://homedesigninstitute.com/question/5156/what_are_the_best_styles_for_modern_bedrooms/

    18 janvier 2023 à 8 h 13 min

    Excellent blog here! Also your website loads up very fast! What host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my website loaded up as quickly as yours lol

    https://homedesigninstitute.com/question/5156/what_are_the_best_styles_for_modern_bedrooms/

  11. scrap car removal coquitlam

    15 janvier 2023 à 10 h 57 min

    Hi, i think that i saw you visited my web site so i came to ?return the favor?.I am attempting to find things to improve my web site!I suppose its ok to use some of your ideas!!

    https://nobletowing.ca/scrap-car-removal-coquitlam-bc/

  12. Scrap Car Removal Vancouver

    13 janvier 2023 à 22 h 14 min

    Thanks for the unique tips discussed on this web site. I have observed that many insurers offer customers generous discount rates if they opt to insure multiple cars together. A significant number of households have got several cars these days, particularly people with more mature teenage young children still living at home, plus the savings upon policies can certainly soon mount up. So it will pay to look for a bargain.

    https://www.proscrapcarremoval.com/

  13. Diamond Leader

    12 janvier 2023 à 10 h 50 min

    It?s hard to search out knowledgeable individuals on this subject, however you sound like you recognize what you?re talking about! Thanks

    https://diamondleader.co/

  14. James Knights Instagram

    11 janvier 2023 à 9 h 03 min

    Almost all of what you assert happens to be supprisingly accurate and that makes me ponder why I hadn’t looked at this with this light before. This particular piece really did turn the light on for me personally as far as this specific issue goes. However there is just one position I am not too comfy with and whilst I make an effort to reconcile that with the core idea of the point, permit me observe just what the rest of the visitors have to say.Well done.

    https://www.instagram.com/zimma_official/

  15. Tax Relief Center Review

    9 janvier 2023 à 3 h 26 min

    Thanks for this article. I’d also like to express that it can be hard when you are in school and starting out to create a long credit standing. There are many college students who are merely trying to pull through and have long or favourable credit history can occasionally be a difficult thing to have.

    https://moneydoneright.com/taxes/tax-relief/tax-relief-center-review/

  16. Civic Tax Review

    8 janvier 2023 à 4 h 09 min

    I have learned some new things through your web site. One other thing I want to say is the fact newer laptop os’s are inclined to allow far more memory to be used, but they furthermore demand more storage simply to work. If an individual’s computer cannot handle additional memory and the newest application requires that storage increase, it could be the time to shop for a new Laptop or computer. Thanks

    https://moneydoneright.com/taxes/tax-relief/civic-tax-relief-review/

  17. Optima Tax Review

    7 janvier 2023 à 5 h 18 min

    hello!,I like your writing very much! share we communicate more about your article on AOL? I require an expert on this area to solve my problem. May be that’s you! Looking forward to see you.

    https://moneydoneright.com/taxes/tax-relief/optima-tax-relief-review/

  18. Eric Bergamo

    1 janvier 2023 à 12 h 21 min

    I do believe all the ideas you’ve introduced on your post. They’re really convincing and can certainly work. Nonetheless, the posts are very quick for starters. May you please prolong them a bit from subsequent time? Thanks for the post.

    https:/dtoplist.com

  19. Indian Escorts

    31 décembre 2022 à 5 h 01 min

    very good put up, i actually love this website, keep on it

    https://www.delhiescortsncr.in/

  20. Name Rick

    14 août 2021 à 11 h 00 min

    https://www.colleaguecoffee.com/product-detail/Black-Adjustable-Grip-Handle-Powder-Press_pid-1ba7d44d26a9457d91b4bc8026eb9b43.html
    How to use the coffee leveler to produce a better coffee taste depends on two key factors: 1. Whether the water temperature used to extract coffee is suitable (usually 88-94 degrees) and whether it can remain stable during the extraction process. This depends on whether the boiler is large enough (to store enough heat), one boiler, two boilers, or more; The heat preservation of the head. 2. During the extraction of coffee cups, whether the pressure in the closed space combined with the brewing head and handle is appropriate (the ideal value is 9 bar) and stable. Pressure strength, stability mainly depends on the pump.

  21. yellow keurig coffee maker

    21 mars 2019 à 2 h 48 min

    I like the valuable information you provide in your articles. I’ll bookmark your blog and check again here regularly. I am quite sure I’ll learn a lot of new stuff right here! Good luck for the next!

    http://www.electricpercolatorcoffeepot.com/yellow-coffee-machines/

  22. bialetti 6 cup

    5 mars 2019 à 8 h 58 min

    I believe you have observed some very interesting points , thankyou for the post.

    https://www.electricpercolatorcoffeepot.com/stovetop-coffee-makers/

  23. bialetti brikka

    23 février 2019 à 2 h 30 min

    Wonderful work! This is the type of info that are supposed to be shared across the web. Disgrace on Google for not positioning this submit upper! Come on over and visit my website . Thank you =)

    https://www.electricpercolatorcoffeepot.com/bialetti-espresso-maker/

  24. battery powered coffee maker

    17 février 2019 à 6 h 40 min

    Undeniably believe that which you said. Your favorite justification seemed to be on the web the simplest thing to be aware of. I say to you, I certainly get irked while people think about worries that they plainly do not know about. You managed to hit the nail upon the top and also defined out the whole thing without having side-effects , people could take a signal. Will probably be back to get more. Thanks

    https://www.electricpercolatorcoffeepot.com/battery-powered-coffee-makers-let-you-enjoy-your-coffee-while-on-the-go

  25. battery powered coffee makers

    3 février 2019 à 1 h 49 min

Laisser un commentaire

Votre adresse de messagerie ne sera pas publiée.

Vous pouvez utiliser ces balises et attributs HTML : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Consulter aussi

Musique: Michelle Obama se met au Hip Hop

L’album de la première dame des Etats-Unis d’Amérique, sera disponible dès le mois de sept…